Home

bild-23

Jag undrar hur det är att leva ett liv bakom nerdragna persienner, i ett redan mörkt land som Sverige.

Grannen under berömde vår vardagsrumslampa och frågade om den var dyr; om den kostade 300 kronor. Ja, den kostade mer än 300 kronor, fast jag undvek att tala om hur långt hennes förslag låg från den rätta summan. Jag är absolut ingen designersnobb men en kristallampa kostar något mer i inköp… 😉 Hon konstaterade att vi nu var klara med renoveringen. För om man går förbi på gatan två våningar nedanför så ser man gardiner, blommor och taklampan och diverse adventsattiraljer, liksom i de flesta andra fönster i kvarteret.

Jag har börjat titta åt hennes fönster för att se vilken lampa hon har, men hittills har jag aldrig sett någonting annat än nerdragna persienner. Och fördragna gardiner innanför persiennerna. Hur kommer det sig att man drar ner persiennerna mot världen, när det knappt är dagsljus mer än några timmar mitt på dagen..?!? Mina spekulationer går till att hon i hemmet går utan slöja och kanske till och med i linne, och herre gud, jag menar Allah, om någon granne skulle skymta henne så?! Hennes man verkar inte vara av den godmodiga typen med tanke på att han kom upp hit och ringde på titt som tätt när vi renoverade. På dagtid. Med motiveringen att han hade jobbat natt och behövde sova. Jag undrar vad han vet om hantverkares arbetstider och bostadsrättsföreningars riktlinjer för oljud i flerfamiljshus..?

Nästa gång jag ser henne ska jag fråga henne om persiennerna, säkert lika fel i hennes värld som 300-kronorsfrågan i min värld.

Mina tankar går i alla fall till henne när jag läser Ayaan Hirsi Alis Nomad – en självbiografisk reportageroman om islam och det förtryck som kvinnorna utsätts för i religionens namn. Hon säger det få vågar säga men så har hon också fått betala sitt pris. Ingen baktalar islam ostraffat.

När ska vi börja prata om kvinnoförtrycket i många muslimska länder och kulturer – kvinnans roll som hembiträde och livmoder; utan rätt att ens bestämma om hon ska ta en promenad? Ännu mindre rätt att bestämma om/när hon ska ha sex, om/vem hon ska gifta sig, studera eller arbeta. Och så lite könsstympning på det. Utbildning och kunskap leder till upplysning; nyckeln till frihet enligt Hirsi Ali och jag håller med, och som av en händelse får flickor i många länder inte gå i skolan, eller tvingas sluta gå när de är stora nog att börja förstå hur saker och ting hör ihop. I sekulariserade länder med skolplikt bussas flickorna till muslimska friskolor. Hur sunt är det?!?

Våld, sex och pengar. Det är de tre faktorerna som Hirsi Ali menar är den stora skillnaden mellan ”västerländsk utvecklad” kultur och ”islamsk efterbliven” kultur och det som leder till störst problem när människor från medeltida samhällen ska integreras i moderna men vi är ofta alldeles för oroliga för att uppfattas som rasister eller invandringsfientliga om vi talar klarspråk. Såväl DN:s som Svd:s recensenter är mycket försiktiga i sina uttalanden om det hon skriver. Väldigt intressant är att i Nomad läsa om vad bidragssystemet möjliggör och i mitt arbete kommer jag ju dagligen i kontakt med människor som har en fot i det systemet…

Hirsi Ali är mycket kategorisk i sitt indelande av gott och ont, vi och de. Det är lätt att köpa de flesta av hennes exempel och argument, men hon har blivit otroligt kritiserad världen över för att vara för kategorisk och ovetenskaplig. Men vad vet vi hur det är att växa upp i ett somaliskt klansamhälle med alla dess begränsande regler; att tvingas rymma för att undvika tvångsäktenskap..?

Om den muslimska tanken befriades, skulle man då fortsätta med religionsutövningen – bönerna, pilgrimsfärderna, dietföreskrifterna och fastemånaden? Det är mycket möjligt. Vi kanske inte ens skulle bli av med antisemitism, slöjor och hustrumisshandel. Traditioner och vanor är mäktiga krafter. Men bakom alla slöjor och skägg skulle det finnas ifrågasättande tankar. Möjligheten till en legitim, individuell, kritisk granskning av islams dogmer skulle långt om  länge existera. 

Nu är svaret alltför ofta. Det står i Koranen. Mohammed har sagt det. Boken är för helig för att innehållet överhuvudtaget ska diskuteras i någon kulturell och tidsmässig kontext.

(Och jag är tillsammans med en muslim om någon undrar, så islamofob är jag inte. Men självklart är han upplyst 🙂 )

Och jag önskar faktiskt att grannkvinnan under kunde dra upp persiennerna så hon och hennes barn kunde få lite svenskt dagsljus.

 

Annonser

One thought on “Nomad

  1. Pingback: Två systrar | Läsenär

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s